Tips meningkatkan semangat belajar

Semangat untuk belajar memang susah nak cari tapi kalau dah dapat... wowwww!!! memang best sangat. Tidak semua orang mempunyai semangat belajar. Dan mereka yang ada semangat belajar pun belum tentu selalu bersemangat. Kadang-kadang rasa bosan dan letih inilah yang selalu melanda diri anak-anak kita.

Saya nak kongsikan beberapa 4 tips untuk meningkatkan semangat belajar. Tinggal beberapa hari jer lagi sesi persekolahan tahun 2015 akan bermula. Ayuh!!! tingkatkan semangat anak-anak untuk belajar di sekolah.



1. Bergaul dengan orang yang bersemangat
Masalah berteman??? Ya, inilah masalahnya. Teman yang malas memberikan kesan negatif pada kita iatu kita juga akan ikut malas. Begitu juga sebaliknya jika kita sering bergaul dengan orang yang bersemangat, jiwa kita akan terinspirasi untuk menirunya.

2. Buatlah target yang ingin dicapai
Buatlah target jangka panjang, jangka menengah maupun jangka pendek. Tulis di tempat yang sering anda lihat seperti di pintu bilik tidur, di buku harian dan di dinding bilik belajar. Memang penting menulisnya kerana kalau kita ingat-ingat, pasti satu hari terlupa.

3. Menunda kesenangan
Maksudnya bersusah-susah dahulu, bersenang-senang kemudian. Tundalah masa bermain-mana dan bermalas-malasan. Bila dah berhasil nanti barulah rasa senang.

4. Buktikan pada orang-orang bahawa anda pintar
Mulai sekarang, buktikan anda mempunyai semangat yang tinggi. Saya yakin, kemalasan anda akan turut hilang.


Posted in , . Bookmark the permalink. RSS feed for this post.

Leave a Reply

Powered by Blogger.

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.