Bagaimana atasi masalah anak yang malas dan lambat belajar

Seronok tidak terkata bila melihat si cimel kita boleh membaca buku. Pengalaman saya pertama kali melihat anak membaca buku "Peter & Jane" dari muka surat pertama hingga tamat dengan lancar buat saya rasa gembira dan terkejut. Anak saya yang berumur tiga tahun setengah sudah boleh membaca buku tahap empat dan lima tahun dengan lancar sekali.

Sebelum ini, anak saya susah kalau diajar di rumah. Saya memang nak didik anak saya supaya boleh membaca dari awal. Isteri saya bertugas sebagai guru yang tidak pernah selesai dengan kerjanya. Saya pula sering di luar kawasan sehingga berminggu-minggu lamanya. Bimbang perkembangan anak terganggu, saya menyarankan agar dia dihantar ke tadika.

Di tadika, anak saya satu-satunya pelajar berumur 3 tahun, selebihnya adalah pelajar tahun empat, lima dan enam. Seminggu pertama, saya dapat maklumbalas dari cikgu yang anak saya terlalu aktif bermain dan tidak boleh fokus di kelas. Ada kalanya, cikgu beritahu anak saya sering mengantuk dan tidur dalam kelas. Di rumah, bila saya tanya belajar apa, dia jawab tak belajar apa-apa, tak tahu dan sebagainya.

Pada mulanya saya fikir itu perkara biasa sebab anak saya kecil lagi. Tapi setelah hampir sebulan saya lihat tidak banyak perkembangan pasa anak saya. Dia masih tidak boleh mengeja apatah lagi membaca. Paling-paling cuma baca ABC dan 123 sahaja.

Suatu hari saya terbaca artikel di sebuah amajalan mengenai perkembangan otak kanak-kanak. Saya tertarik dengan kandungan artikel tersebut mengenai nutrisi yang boleh membantu meningkatkan pretasi otak dan minda (IQ). Di artikal tersebut ada disenaraikan makanan-makanan sunnah dan tertulis di dalam Al-Quran akan khasiatnya untuk kekuatan otak. Makanan-makanan tersebut juga menjadi sajian utama para tahfiz Al-Quran.

Bagus sekali kalau saya boleh bagi anak saya semua makanan tersebut. Tapi, di mana nak cari?

Alhamdulillah, akhirnya saya dah jumpa pun di mana nak dapatkan makanan tersebut. Saya tidak bertangguh lagi dan terus membelinya.  Saya berikan kepada anak setipa pagi sebelum anak saya ke sekolah.

Seminggu lepas itu, saya nampak perubahan yang sangat ketara.
Anak saya senang bangun pagi. Lepas bangun terus minta makanan tersebut. Dia sangat suka kerana rasanya yang sedap. Saya juga terima maklum balas dari cikgu tadika yang anak saya sekarang suka sangat belajar. Apa yang cikgu suruh pasti dia buat.

Memang betul sebab di rumah pun dia asyik nak buka buku, membaca, mengeja, menulis dan mewarna. Satu hari saya nampak dia pegang buku "Peter & Jane" dan dibacanya satu persatu sehingga muka surat terakhir.

Saya telefon cikgu dia dan bertanya mengenai perkembangan anak. Cikgu itu sendiri agak terkejut kerana anak saya boleh menghafal apa yang diajar. Walaupun dia belum pandai mebaca, tapi sudah boleh menghafal dan mengenal setiap perkataan di dalam buku tersebut.

Cikgu tadika tanya, apa saya buat paa anak saya sehinggakan dia boleh berubah menjadi rajin dan cepat belajar dalam masa yang singkat. Saya tak suka berahsia dan teruja sangan untuk berkongsi. Kalau pembaca nak tahu, sila klik http://rahsiaanakpandai.blogspot.com/p/anak-bijak_26.html


BERMINAT?
Boleh terus hubungi Pn Izzah 019-7294000.

Posted in , . Bookmark the permalink. RSS feed for this post.

Leave a Reply

Powered by Blogger.

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.