Ajar anak solat

Dalam sebuah hadith, Rasulullah SAW bersabda: “Apabila seorang anak telah mengenal kiri dan kanan, ajarlah dia bersembahyang“.

Nabi Muhammad SAW menyuruh kita ajar anak solat sejak dari umur 7 tahun dan pukullah jika mereka tidak solat bila berumur 10 tahun.

Diriwayatkan daripada Amr bin Syu’aib, daripada ayahnya, daripada datuknya r.a katanya: Rasulullah s.a.w bersabda: “Perintahlah anak-anak kamu supaya mendirikan sembahyang ketika berusia tujuh tahun dan pukullah mereka kerana meninggalkan sembahyang ketika berumur sepuluh tahun dan asingkanlah tempat tidur di antara mereka (lelaki dan perempuan).” (Hadis riwayat Abu Daud).


Asuhlah anak-anak kita seperti kata pepatah “melentur buluh biarlah dari rebungnya”`SOLATLAH ANAKKU WALAU DI MANA KAMU BERADA’


Salah satu tarikan untuk mendidik anak agar solat ialah dengan membelikan telekung yang baru. Ini akan membuatkan dia lebih bersemangat untuk solat.

Cadangan saya agar mencari telekung cotton yang patuh syariah supaya mereka belajar lagi awal bagaimana untuk mencari lelekung yang sesuai. Telekung yang baik buatannya akan membantu anak-anak beribadat dengan selesa, kusyuk dan tenang.


Telekung cotton kanak-kanak. Patuh syariat dan terbaik buatannya www.facebook.com/TelekungKauthar





Posted in . Bookmark the permalink. RSS feed for this post.

Leave a Reply

Powered by Blogger.

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.